اگر هنوز سرتان روی تلفن است، ادامه مطلب را بخوانید


زندگی بدون موبایل همیشه

تهران (پانا) – آیا شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه تلفنی هستید؟ اگر می ترسید گوشی خود را گم کنید یا فراموش کنید، در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما به نوموفوبیا یا ترس از نداشتن تلفن همراه مبتلا هستید.

به گزارش ایرنا، هر کجا که بروید می بینید که هنوز افراد زیادی با تلفنشاه کار می کنند. وسواس دنیای امروزی نسبت به فناوری، موجی از مشکلات رفتاری و روانی را به همراه داشته است که به زندگی و رفاه افراد آسیب می رساند.

نوموفوبیا چیست؟

در سال ۲۰۱۹، نوموفوبیا وارد فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد شد: اضطراب در مورد عدم دسترسی به تلفن همراه یا خدمات تلفن همراه. در واقع، این یک مشکل جدید نیست، این اصطلاح در سال ۲۰۰۸ توسط اداره پست بریتانیا برای تعیین اینکه آیا تلفن های همراه اضطراب را تغذیه می کنند استفاده شد. طبق مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ در مجله پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که وقتی با تلفن صحبت نمی کردند، ناامید بودند. حالا دوازده سال به جلو.

نوموفوبیا می تواند خواب شما را بدتر کند

متأسفانه نوموفوبیا با مشکلات خواب، خواب آلودگی در طول روز و عادات بهداشتی ضعیف همراه است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که در مجله Sleep منتشر شد نشان داد که ۹۰ درصد از ۳۲۷ دانشجوی مورد بررسی از نوموفوبیا رنج می برند.

چگونه به خود کمک کنید

جالب اینجاست که اگر از فردی که از نوموفوبیا رنج می برد بخواهند برای بهتر خوابیدن تلفن همراه را بیرون از اتاق بگذارد، فرد بسیار نگران می شود که خوابش مختل شود. Pezka به این افراد توصیه می کند: تنظیمات گوشی خود را تغییر دهید تا استفاده خود را محدود کنید. برای مثال، عملکرد Do Not Sleep را طوری تنظیم کنید که در طول خواب روشن بماند. اعلان‌ها را خاموش کنید تا وقتی پیامک یا ایمیلی دریافت می‌کنید، تلفن روشن نشود. در این شرایط شما بدون ترس تلفن همراه خود را در اختیار دارید زیرا توانایی استفاده از آن را کاهش می دهد.

آیا از نوموفوبیا رنج می برم؟

آیا توانایی شما در جستجوی اطلاعات و دنبال کردن شبکه های اجتماعی شما را تا دیروقت بیدار نگه می دارد؟ آیا ترجیح می دهید در پایان روز با دوستان خود چت کنید یا اواخر شب پیام های کاری خود را چک کنید؟ اگر تمام شب تلفن خود را به خواندن ادامه دهید تا مطمئن شوید چیزی را از دست نداده اید، یا اگر تلفن شما همیشه در دست شما باشد، ممکن است به نوموفوبیا مبتلا شده باشید. در سال ۲۰۱۰، محققان یک پرسشنامه کوتاه و مشخص را برای کمک به شما در کشف این موضوع ایجاد کردند. اگر بیشتر پاسخ‌های شما به این سؤالات مثبت است، به نوموفوبیا مبتلا هستید.

– متأسفم که همیشه از طریق تلفن هوشمند به اطلاعات دسترسی ندارم.

– عدم دریافت اطلاعات از طریق گوشی هوشمند مرا می ترساند.

– خالی شدن باتری گوشی هوشمند من را می ترساند.

– اگر در محیطی هستم که اینترنت موبایلم قطع می شود، همیشه تلفنم را برای سیگنال چک می کنم.

– اگر تلفن هوشمندم همراهم نباشد، وحشت می کنم زیرا ارتباطم با هویت آنلاینم قطع شده است.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

اگر نشانه هایی از این تفاوت را در خود پیدا کردید، باید روی بهبود خواب خود تمرکز کنید. البته این موضوع روی خواب شما تاثیری ندارد اما کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. مانند بسیاری از نگرانی‌ها، نوموفوبیا می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اگر تهدیدی واقعی که با دلیل و تلاش شما برای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیتی که هیچ تلفنی در کار شما تداخل نداشته باشد، به دنبال نداشته باشد. به نظر می رسد ممنوعیت سفر هوایی به دلیل قانون الزام خاموش بودن تلفن همراه در هواپیما و نقض قوانین باشد. به یاد داشته باشید که روان درمانی به هر دلیلی که در توانایی شما برای داشتن یک زندگی شاد و سازنده اختلال ایجاد می کند، گزینه ای است.