انواع غذاها برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان باشد. به طور کلی ، در درمان چاقی ، عواملی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی موفق و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی ، برنامه های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • انرژی کمتری مصرف کنید (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • غذاهایی که شامل جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با انواع ریزمغذی ها

غذاهای کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. معمولاً 1000 تا 500 کیلو کالری انرژی منفی در روز و معمولاً 1800 تا 800 کیلو کالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) است. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر این که ریزمغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را تأمین می کند.

غذاهای کم انرژی: انرژی این غذاها کمتر از 800 کیلوکالری در روز است. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه از رژیم ها باید توسط متخصصان تغذیه تحت نظارت دقیق و حداکثر 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

غذاهایی که غذاهای بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک تکه فست فود است[1] همچنین یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی فرد ، معمولاً کمتر از 800 کیلو کالری در روز) و رژیم غذایی (معادل نیازهای تخمینی انرژی) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بالا ، حفظ تراکم ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

غذاهایی که شامل جایگزین های غذایی هستند: یکی از راه های کنترل اندازه رژیم غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند برای کاهش وزن ، هم در کاهش وزن و هم در میزان تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات به دست آمده را به طور دقیق تنظیم می کند.

غذاهایی با انواع ریزمغذی ها: این نوع غذاها به طور معمول 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این غذاها شامل غذاهای کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام غذاهای این گروه ، “غذاهای کربوهیدرات دار با شاخص گلیسمی با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر کاهش وزن دارند. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از علل فزاینده چاقی ، مصرف غذاهای کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های خورده شده نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هر یک از روشهای فوق نسبت به یکدیگر برتری دارند. هنگام تنظیم رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی شخصیت او باید در نظر گرفته شود.

  • چاقی: هر چه شدت چاقی و مشکلات مربوط به آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در غذا بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری قلبی)
  • تلاش های منظم برای کاهش وزن در گذشته: برای بسیاری ، رژیم غذایی متعادل تر و سطح وزن پایین تر ، محبوبیت بیشتری دارد.
  • سطوح فعلی تغذیه
  • وضعیت روانی: احتمال بیماری روانی باید بررسی شود.

[1]

روزه داری روزانه

دیدگاهتان را بنویسید