ارتباط بین کم خوابی و چاقی آیا کم خوابی منجر به چاقی می شود؟


چه ارتباطی بین کم خوابی و چاقی وجود دارد؟ آیا کم خوابی باعث افزایش وزن می شود؟ ممکن است ذهن شما درگیر این سوالات و سوالات دیگر باشد.

این ممکن است یک تصور غلط رایج باشد که وزن یک فرد تنها بر اساس رژیم غذایی و سطح فعالیت تعیین می شود. اما حقیقت این است که وزن بدن چیزی بیش از یک رفتار است. عواملی مانند ژنتیک، وضعیت اقتصادی، محیط اجتماعی، استرس و سلامت همگی در افزایش وزن افراد نقش دارند. علاوه بر این، کیفیت خواب می تواند بر وزن و چاقی تأثیر بگذارد، زیرا کم خوابی یک عامل خطر برای چاقی است.

یکی از دلایل نگرانی برای افراد چاق نه تنها این است که کمبود خواب باعث افزایش وزن می شود، بلکه وزن باعث مشکلات خواب می شود.

کمبود خواب می تواند فرآیندهای بیولوژیکی را بدتر کند که به افزایش وزن کمک می کند. بنابراین می توان گفت که کم خوابی و سیگار می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. سیگار می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد و بی خوابی می تواند منجر به کاهش وزن شود.

ارتباط بین کم خوابی و چاقی

کمبود خواب چگونه باعث افزایش وزن می شود؟

کمبود خواب باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می شود که منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود. لپتین و گرلین هورمون هایی هستند که اشتها را کنترل می کنند و اگر به اندازه کافی نخوابید، تولید این هورمون ها تغییر کرده و گرسنگی را افزایش می دهد. کمبود خواب با کمبود هورمون رشد و افزایش سطح کورتیزول مرتبط است که هر دو با چاقی مرتبط هستند. علاوه بر این، کمبود خواب می تواند متابولیسم را مختل کند.

متأسفانه اثرات کم خوابی بر وزن محدود به تغییرات در سطح شیمیایی نیست. کم خوابی باعث می شود که شما تمایل بیشتری به انتخاب غذاهای ناسالم داشته باشید. کالری مصرف شده در اواخر شب خطر افزایش وزن را افزایش می دهد. علاوه بر این، بزرگسالانی که خواب کافی ندارند ممکن است کمتر از دیگران ورزش کنند زیرا کمبود خواب می تواند منجر به خواب آلودگی و خستگی در طول روز شود.

کم خوابی و بچه های زیاد

کودکان به دلیل رشد جسمی و ذهنی به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. کم خوابی در کودکان خطر اضافه وزن و چاقی را در آنها افزایش می دهد.

در واقع، کودکانی که خواب کافی ندارند، تغییرات هورمونی مشابهی را در بزرگسالان دارای اضافه وزن تجربه می کنند. آنها همچنین می توانند در طول روز خسته تر باشند و سطح فعالیت کمتری داشته باشند.

زمان خواب بر وزن تاثیر می گذارد. یک مطالعه نشان داد کودکانی که دیرتر به رختخواب می‌رفتند، نسبت به کودکانی که زودتر به رختخواب می‌رفتند، رژیم غذایی با کیفیت پایین‌تری داشتند، گوشت کمتری می‌خوردند و میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کردند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که اضافه وزن دارند، کمتر می‌خوابند و برنامه‌های خواب نامنظم دارند، بیشتر در معرض خطر اثرات نامطلوب سلامتی قرار دارند.

کم خوابی و بچه های زیاد

وزن چه تاثیری بر خواب دارد؟

افراد چاق بیشتر از افراد غیر چاق بی خوابی یا مشکلات خواب را گزارش می کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چاقی با افزایش خواب‌آلودگی و خستگی در طول روز، حتی در افرادی که شب‌ها بی‌قرار می‌خوابند، مرتبط است.

محققان می گویند چاقی می تواند متابولیسم یا چرخه خواب و بیداری را تغییر دهد و کیفیت خواب را مختل کند. اضافه وزن می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

چه بیماری هایی باعث مشکلات خواب افراد چاق می شود؟

بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند خواب را تحت تأثیر قرار دهند و برخی از آن‌ها در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع‌تر است.

داشتن یک یا چند مورد از شرایط زیر می تواند بی خوابی و سایر مشکلات خواب مرتبط با چاقی را ترکیب کند:

  • آپنه انسدادی خواب (OSA): OSA یک اختلال خواب است که در آن راه هوایی به طور جزئی یا کامل فرو می ریزد و باعث خروپف شدید و مشکلات تنفسی در شب می شود. OSA در افراد چاق هفت برابر بیشتر است. وزن بر خطر OSA تأثیر نمی گذارد، اما وزن شدت علائم OSA را افزایش می دهد.
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): GERD یک بیماری مزمن است که در آن محتویات معده به مری می ریزد و علائمی مانند سوزش سر دل را ایجاد می کند. چاقی یکی دیگر از عوامل خطر GERD است. علائم اغلب هنگام دراز کشیدن بدتر می شوند و GERD می تواند با مشکلات خواب مرتبط باشد.
  • افسردگی: چاقی با افسردگی مرتبط است و این دو ارتباط نزدیک دارند. به عبارت دیگر، چاقی می تواند باعث یا تشدید علائم افسردگی شود، در حالی که کاهش وزن و چاقی گاهی اوقات باعث افسردگی می شود و افراد مبتلا به اختلالات خواب نیز ممکن است دچار مشکل خواب شوند. بی خوابی در ۷۵ درصد مواقع با افسردگی همراه است.
  • آسم: آسم یک بیماری تنفسی است که با التهاب راه های هوایی همراه است. چاقی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد و علائم آسم را بدتر می کند. بسیاری از بیماران مبتلا به آسم علائم شبانه ای را تجربه می کنند که خواب را مختل می کند.
  • استئوآرتریت: استئوآرتریت یک بیماری مفصلی است که با ساییدگی و پارگی غضروف مشخص می شود. اضافه وزن می تواند باعث آرتروز شود زیرا فشار بیشتری بر مفاصل وارد می کند. استئوآرتریت با خواب مرتبط است و ممکن است یک رابطه چرخه ای با درد، افسردگی و خواب آشفته وجود داشته باشد که می تواند یکدیگر را تشدید کند.

وقتی اضافه وزن دارید چگونه خوب بخوابید؟

اصطلاح بهداشت خواب به فعالیت هایی اطلاق می شود که از خواب خوب شبانه پشتیبانی می کنند. بهداشت خواب شامل مواردی مانند تنظیم برنامه خواب، تنظیم زمان خواب منظم و پیروی از عادات سالم در طول روز است. مراحل زیر در هنگام استرس می تواند بسیار مفید باشد:

  1. ورزش: ورزش می تواند کیفیت خواب را در افراد مبتلا به بی خوابی بهبود بخشد. همچنین نشان داده شده است که بدون کاهش وزن علائم را در بیماران مبتلا به OSA کاهش می دهد. همچنین، ورزش در فضای باز شما را در معرض نور طبیعی قرار می دهد و چرخه خواب و بیداری شما را بهبود می بخشد.
  2. تشک مناسب خود را پیدا کنید: تشک شما باید به پشت شما اجازه دهد صاف بماند و فشار تماس بین بدن و تشک را متعادل کند. تحقیقات نشان داده است که وزن بدن بر روی نوع تختی که راحت‌تر است تأثیر می‌گذارد.
  3. غذاها را انتخاب کنید: رژیم غذایی و رژیم غذایی سالم بخشی از بهداشت خواب خوب است، اما کم خوابی می تواند تغذیه سالم را دشوارتر کند. تلاش برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل به شما کمک می کند بهتر بخوابید. برای مثال، محققان دریافته‌اند که خوردن کربوهیدرات‌های زیاد، توانایی شما برای خواب عمیق را کاهش می‌دهد.

اگر نسبت به وزن خود در خواب خوب مشکل دارید، توصیه می کنیم این چرخه را بشکنید و با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.