اخیراً کمردرد داشته اید؟

از آنجایی که ساعت‌ها پشت میز کار می‌کردم، تصور می‌کردم کمردرد من ناشی از فشار روی ستون فقراتم است. وقتی یک رژیم ورزشی را شروع کردم و درد از بین نرفت، شروع به نگرانی هایی کردم. برای اضافه کردن، من همچنین درد شدیدی در یک پا داشتم، حتی اگر از دستورات دکترم پیروی کردم تا به تدریج شروع کنم و به آرامی ورزش را افزایش دهم. چه خبر بود؟ پاسخ چیزی نبود که من فکر می کردم: پوکی استخوان.

من همیشه به این بیماری به عنوان یک بیماری فکر می کردم که فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، نه فردی که در اوج زندگی اوست. از زمان تشخیص، متوجه شدم که بسیاری از افسانه ها را در مورد علل پوکی استخوان و درمان آن باور کرده ام. فکر می کردم تنها کاری که باید انجام دهم این است که شیر بنوشم، فعال بمانم و یک رژیم غذایی معقول بخورم و مطمئن باشم. اما وقتی به این شرایط رسیدم خیلی دور بودم. در حالی که اغلب ممکن است در سنین بالا اتفاق بیفتد، اما در سنین ۴۵ تا ۶۵ سالگی نیز دیده می شود.

پوکی استخوان در بین بیبی بومرها بسیار شایع است، اگرچه بیشتر زنان را مبتلا می کند. با این حال، مردان نباید تصور کنند که در روشنی هستند. برخی از علل پوکی استخوان چیست؟ پس از ملاقات با پزشکم، متوجه شدم که کار در طول روز باعث کمبود ویتامین D در من شده است. دکتر من در مورد این حقیقت صادق بود که تحقیقات هنوز در حال انجام است و ممکن است عوامل بسیار بیشتری وجود داشته باشد که بر چه کسی – و چه زمانی – به این وضعیت مبتلا شود. با این حال، او بسیاری از عوامل خطر و گزینه های درمانی را بررسی کرد.

سابقه خانوادگی یکی از علل شایع پوکی استخوان است. وقتی به گذشته فکر کردم، به یاد آوردم که چگونه مادربزرگ پیرم کمری کج داشت، تقریباً قوز کرده بود. به من گفته شد که احتمالاً امروز می‌توانست تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرد، اما – در آن زمان- درمان‌های پوکی استخوان چندان در دسترس نبود. همچنین، این یک بیماری آرام است، چیزی که من می‌دانستم زیرا تا زمانی که شروع به ورزش نکردم هیچ علامتی نداشتم و استخوان‌های شکننده‌ام واکنش نشان دادند. در یک پا دچار شکستگی استرسی شدم. تا زمانی که یک آزمایش اولیه به من داده شد که به من گفتند این بیماری را دارم.

به دلایل ناشناخته، قفقازی ها و آسیایی ها نسبت به آمریکایی های آفریقایی تبار در معرض خطر بیشتری برای توده استخوانی پایین هستند. باز هم، از آنجایی که می‌تواند تا زمانی که علائم شدید بروز کند، خاموش باشد، انجام آزمایش‌های مناسب و درمان پوکی استخوان در اسرع وقت بسیار مهم است. برخی از روش ها و داروها حتی می توانند از دست دادن استخوان زودرس را معکوس کنند. اولین علامت من درد پایین کمر و همچنین شکستگی استرس در پایم بود. با این حال، به من گفته شد که در خطر شکستگی ناگهانی استخوان در لگن یا مچ دستم هستم.

زنانی که در دوران یائسگی یا گذشته هستند باید بدانند که این می تواند علت پوکی استخوان باشد. استخوان‌ها به جای ساختن شروع به شکستن می‌کنند، حتی اگر یک زن هنوز هم ظاهراً جوان و سالم به نظر برسد. به طور پنهانی، وضعیت نازک شدن استخوان می تواند شروع به حمله به قسمت پایین کمر و سایر نواحی بدن کند.

من قبلاً داروهای تیروئید مصرف می کردم و متوجه شدم که دوزهای بالای آن دارو، Synthroid، در واقع می تواند نازک شدن استخوان را تشدید کند. شنیدن آن تعجب آور بود. درمان پوکی استخوان برای افرادی که تیروئید کم یا زیاد دارند شامل آزمایش خون و نظارت دقیق بر تراکم استخوان است. فورا قرارهای منظم گذاشتم.

یکی دیگر از عوامل خطر برای پوکی استخوان منطقی تر است. اکثر مردم می دانند که کلسیم و تراکم استخوان با هم هستند. رژیم غذایی با غذاها و نوشیدنی های غنی از کلسیم، از جمله شیر، می تواند این وضعیت را تسریع کند. برخی از افراد به دلیل مشکلات گازی در مقابل نوشیدن شیر مقاومت می کنند، اما گزینه های زیادی وجود دارد و شیرهای بدون کلسیم در دسترس هستند. آگاهی از سایر غذاهایی که سطح کلسیم بالایی دارند بخش مهمی از برنامه درمانی پوکی استخوان است.

علاوه بر شیر، غذاهایی با کلسیم فراوان شامل بیشتر پنیرها، غلات غلات غنی شده و آرد ذرت، اسفناج و ساردین می شود. یک متخصص تغذیه خوب می تواند نمونه هایی از غذاهای دیگر را ارائه دهد. اگر قبل از تشخیص حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم بخشی از رژیم غذایی روزانه نبود، ممکن است یکی از دلایل پوکی استخوان باشد.

من بیش از حد به کولاها و نوشیدنی های رژیمی علاقه داشتم. من به سرعت متوجه شدم که اینها می توانند کلسیم بدن را کاهش دهند و ممکن است یکی از دلایل تشخیص زودهنگام من باشند. ترک نوشابه مهم بود. با این حال، برخی افراد فقط تا زمانی که مکمل های غذایی مناسب داشته باشند، نوشابه های خود را کاهش می دهند.

ورزش نیز با من خیلی ضربه خورده یا از دست می‌رود (معمولاً از دست می‌رود). دکتر من در مورد اهمیت تمرینات تحمل وزن به عنوان بخشی از درمان پوکی استخوان من بی معنی نبود. هنگام تماشای تلویزیون از نشستن روی صندلی و انجام ورزش های ملایم خودداری کنید. این به عنوان نوع ورزش مناسب به حساب نمی آمد. در عوض، به من گفته شد که با یک مربی شخصی ملاقات کنم و یک برنامه تمرینی با وزنه را برای کمک به درمان پوکی استخوان خود، با تاکید بر تمرینات تحمل وزن برای کمک به حفظ و حتی ساخت توده استخوانی، شروع کنم. این باید با تمرینات پایین تنه ترکیب شود تا کمر و ستون فقرات من تقویت شود. نتایج این برنامه به طرز شگفت‌انگیزی سریع بود و می‌توانستم احساس کنم درد کمر در عرض چند هفته کاهش می‌یابد.

من هرگز سیگاری نبودم و فقط گاهی اوقات مشروب می خوردم، اما به من گفته شد که هر دو (بیش از حد) عوامل خطر و علل احتمالی پوکی استخوان هستند. خوشحال شدم که در این مورد یاد گرفتم و در مورد مصرف الکل حتی بیشتر مراقب بودم.

نسبتا کوچک بودن و همچنین در سمت نازک بودن، چیزی که فکر می کردم مطلوب است، مشکل بالقوه و عامل خطر دیگری بود. من در واقع زمانی که یک برنامه غذایی خوب را شروع کردم، کمی وزن اضافه کردم، اما به لطف برنامه ورزشی، چیزی بیش از حد نبود.

پس از شروع درمان، آزمایشات تراکم استخوان به طور منظم به من داده شد و نتایج امیدوارکننده بود. درمان‌ها مؤثر بودند و دانستن آن عالی بود. همچنین باید سطح هورمون‌هایم را آزمایش می‌کردم، زیرا سطوح پایین برخی از هورمون‌ها – و همچنین هرگونه سابقه اختلالات خوردن – می‌تواند با پوکی استخوان مرتبط باشد. خوشبختانه، آنها در محدوده طبیعی برگشتند، اما هر زنی که سابقه پریودهای نادر یا از دست رفته دارد، هنگام درمان پوکی استخوان باید پزشک خود را در این مورد مطلع کند.

در نهایت، علاوه بر پیروی از توصیه‌های پزشک، بیماران باید فهرست کاملی از تمام داروهای مصرف شده ارائه دهند، زیرا برخی از آنها می‌توانند در رشد و تراکم استخوان اختلال ایجاد کنند. اگر تغییر سبک زندگی، بهبود تغذیه و ورزش برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کارساز نباشد، ممکن است برخی از داروهای پوکی استخوان مانند فوزاماکس یا اکتونل استفاده کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر