آیا رژیم غذایی و مکمل ها برای پیشگیری از سرطان بهتر است؟


علت اصلی سرطان مشخص نیست. اما وراثت، افزایش سن، استعمال دخانیات و الکل، آلودگی هوا، ورزش نکردن و رژیم غذایی نامناسب همگی می توانند در بروز آن نقش داشته باشند. توجه به توصیه های غذایی و سبک زندگی می تواند ۳۰ درصد شانس پیشگیری از سرطان را داشته باشد.


بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرطان با رژیم غذایی سالم


آیا رژیم غذایی و مکمل ها برای پیشگیری از سرطان بهتر است؟

بین دریافت مواد مغذی و سرطان ارتباط وجود دارد. درک اینکه چگونه مواد مغذی و منبع آنها (غذا یا مکمل) بر سلامتی تأثیر می گذارد، مهم است. اخیراً محققان یک نظرسنجی از ۲۷۰۰۰ نفر انجام دادند و به نتایج زیر دست یافتند:
• بین دریافت کافی ویتامین K و منیزیم و طول عمر ارتباط وجود دارد.
• مصرف خوب ویتامین A، ویتامین K و روی می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.
• مصرف زیاد کلسیم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان با مکمل ها و غذا

هنگامی که منبع ریز مغذی ها در این مطالعه مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج زیر به دست آمد:

• دریافت ویتامین K و منیزیم در رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر می شود. اما افزودن این مواد مغذی چنین تاثیری ندارد. ویتامین K در سبزیجات سبز، آجیل و روغن های گیاهی و منیزیم در ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز، آووکادو و موز یافت می شود.
• وقتی روی و ویتامین های A و K از طریق غذا داده شود، خطر بیماری قلبی کاهش می یابد. اما دریافت آنها از طریق مکمل ها تاثیر یکسانی ندارد. سبزیجاتی مانند هویج، کدو تنبل و … حاوی ویتامین A هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. تمام گوشت ها، حبوبات و آجیل حاوی روی هستند.
• هیچ ارتباطی بین کلسیم رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. اما اگر دریافت کلسیم از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز از طریق مکمل ها بیشتر شود، این مشکل افزایش می یابد. منبع خوب کلسیم لبنیات کم چرب است.
• در افرادی که از کمبود مواد مغذی رنج می برند، مصرف مکمل ها تاثیری بر بیماری ندارد.


بیشتر بخوانید: سرطان: چه غذاهایی در پیشگیری یا بروز این بیماری نقش دارند؟


نتایج این مطالعه نشان می دهد که اگر کمبود مواد مغذی ندارید، نیازی به مصرف مکمل ندارید. در این صورت بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما خوردن انواع غذاهاست.
منبع:

فن چن و همکاران مقالات داخلی ۲۰۱۹.